vrijdag 25 maart 2011

maar die dingen gebeuren

Het woord kwetsbaar viel niet en van psychisch trauma had ik niet gehoord. Zwak dat was mijn zusje, zei mijn moeder en snel moe. Dat gold ook voor mijn moeder zelf, die last had van migraine en rugpijn: "Altijd die moeheid, die rug, die koppijn"en:"Laat me maar, ik ben gewoon geen mens vandaag". Troosten mocht ik haar niet, ze stootte me weg. Hóé ik haar kon helpen? Met huishoudelijk werk!
:"Ik neem een aspirine en ga even liggen". Dan kromde zij zich op de divan onder haar berenjas. De halfverduisterde woonkamer toonde midden op de dag in de opgelegde stilte haar ware aard.

... Érgens in Rotterdam- zuid zou het toch beter toeven zijn?

:"Ga nou verdomme de gang stoffen" klonk mijn moeders stem gedempt door de jas. Ik nam nog een teug van deze sfeer om die daarna nooit meer te vergeten, en verliet de kamer met een minimum aan geluid.

Boven was onze kamer, van Emma en mij, hier niet de doem van de rest van het huis, deze kamer was licht, we hielden van onze kamer en van elkaar. Een licht venster op de wereld, van hieruit zouden wij ons leven vormgeven, we waren daar al mee begonnen.
Maar het gevaar stond voor de kamerdeur en beloerde ons vanaf het balkon waar mijn vader kon opstappen vanuit zijn aan onze kamer grenzende Doka met in de tussenmuur het gat waar de lens van een filmcamera in paste


josiene van eijsden

14 opmerkingen:

  1. Gewoon doorgaan. Ga door ga door. Geen kritiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beklemmend verhaal. Ik nam nog een teug van deze sfeer om die daarna nooit meer te vergeten. Prachtige zin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ferrara dank! nu had ik misschien hetzelfde als jij laatst nl dat mijn reactie niet lukte.
    ik zit al uren aan dit stukkie tekst te peuteren. blij dat je langskomt want ik lijk soms ingesneeuwd, zo buiten de bebouwde kom ligt mijn blogspotstek dat er maar weinig lui langskomen.
    jij gelukkig wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt meer lezers dan je denkt.
    Ik lees hier echt elke dag. Ook bij alle anderen. Niet iedereen laat altijd een reactie achter. Maar dat wil niet zeggen dat er niet wordt gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan reageer ik ook nog even in het openbaar... Dat van die teug vond ik precies zo. En: Dan kromde zij zich op de divan onder haar berenjas. De halfverduisterde woonkamer toonde midden op de dag in de opgelegde stilte haar ware aard.
    (prachtig beeld) Maar zoals ik al eens eerder zei, omdat het geen verzinsels zijn is het moeilijk om technische dingen erover te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. doe maar rustig wel, hoor, Schrips,ik ben dol op schrijftechnische kritiek.

    gaan we nog naar de Herberg? er gebeurt zo weinig. ( k zou natuurlijk werk kunnen zoeken in het horecawezen: vegen en harken en de drankvoorraad inspecteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ps) ik lees ook elke dag bijna alles en laat zelden een reactie achter om het reactiegeven niet te devalueren, hum. maar ik weet ook niet altijd iets te zeggen.
    ps2) ik vind mijn eigen blog de allermooiste blogspot ever want zo eenvoudig en helder en lekkere grote letters fijn in t vlak(de letterij, weet je wel?) bij jullie ook?

    ik heb helemaal niks ge- of- verbouwd aan mijn site, hij was er opeens zo en blijft maar die maagdelijke uitstraling houden die ik zo deerlijk liefheb...

    ((zou ik me toch wat vervelen?)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zvj gedemPt
    zvj voor het kind dat je was (en bent?)
    Ook ik lees iedere dag iedereen, zo'n fijn begin.

    cidering

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wil je dat ik je beroemd maak op twitter of hou je van het achterland?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoe beroemd?

    misschien eerst nog meer over vroeger erop zetten denk ik, onder de noemer: Naland.
    meer lezers lijkt me zo langzamerhand wel OK.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi, erg mooi, deze kruising tussen poëzie en proza...
    Ik lees niet elke dag, maar probeer in het weekend toch hier en daar wat bij te lezen...
    Schrijftechnisch? Psychisch ipv psychies leest serieuzer

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oooo, schreef ik dat? was per ongeluk. dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gelezen en ik vind het prachtig verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen